Než půjdete pro elektrokolo. Dojezd neřešte, zaměřte se na pohodlí a typ kola

Než půjdete pro elektrokolo. Dojezd neřešte, zaměřte se na pohodlí a typ kola

Chcete raději cestovní kolo s blatníky, skládací kolo do MHD či karavanu, nebo celoodpružený speciál do terénu? To je potřeba si před nákupem ujasnit. Vyberte si také velikost rámu odpovídající výšce vaší postavy a výšce rozkroku.

Než vstoupíte do prodejny elektrokol, připravte si odpovědi na nejdůležitější otázky. Kdo, kde, jak a jak často bude na kole jezdit? Jaký je finanční strop vaší investice do kola a do vybavení (to totiž většinou spolkne 20 až 30 procent rozpočtu)? Jaké jsou vaše zkušenosti s jízdou na kole a kdy a jak jste na kole jezdili naposledy? Jaký typ vybavení, jakou úroveň komponentové výbavy preferujete?

1. DOJEZD

Ptát se na dojezd je pošetilé! Rozdíly v dojezdu mohou být u jednoho kola ve stovkách procent. Je rozdíl, jestli jede padesátikilogramová slečna na nejnižší dopomoc podél Labe, nespěchá a do zad jí navíc duje vítr, a mezi stodvacetikilogramovým chlapem, který chce vydupat co nejrychleji na turbo mód na Černou horu. Slečna může ujet sto kilometrů, chlap ani ne třicet – na tomtéž kole!

2. ŠLAPÁNÍ

Pokud máte požadavek na extrémně velký dojezd, při výběru kola to samozřejmě důsledně deklarujte. A ještě více to pak zohledněte při vlastní jízdě! Rozhoduje vaše hmotnost, úroveň používané dopomoci, terén a jeho převýšení, rychlost jízdy.

Elektrokolo je kolem právě proto, že se vždycky musí šlapat! Ne, opravdu to není moped. Čím víc šlapete, tím víc vám motor pomáhá. Optimální je frekvenční šlapání, tedy využívejte aktivně řazení a celou škálu převodů. Pojedete-li na těžký převod a budete-li šlapat pomalu, motor vám nedodá takový výkon, jaký by mohl.

3. JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Mějte na paměti, že elektrokolo vám „něco“ přidává. Znamená to, že se ocitnete v nenadálých situacích rychleji, než jste zvyklí. Předvídejte, počítejte s dojezdem motoru, delší brzdnou dráhou, větším poloměrem zatáčení.

4. DŮLEŽITÉ PARAMETRY ELEKTROPOHONU

Důležitými parametry elektropohonu je Wh (watthodina), jednotka kapacity akumulátoru. Čím vyšší je hodnota Wh, tím větší dojezd elektrokolo může mít. Výkon motoru se udává ve wattech a krouticí moment v Nm – newtonmetrech. Čím větší hodnota, tím větší výkon a větší krouticí moment, což lze subjektivně nazvat jako „síla motoru“.

5. RYCHLOST JÍZDY

Na elektrokole se samozřejmě smí jet rychleji než 25 kilometrů v hodině. Ale nad tuto rychlost už nesmí pomáhat elektromotor. Při přečipování a podpoře motoru nad tuto hranici již musí mít stroj registrační značku, technický průkaz a nesmí na cyklostezku. Za nedodržení hrozí postih a situace se bude zpřísňovat.

6. MANIPULACE

Mějte na paměti, že elektrokolo je výrazně těžší než bezmotorové kolo. Pro někoho bude složité ho vytáhnout do schodů a skoro pro každého bude téměř nemožné dostat ho sám na střešní nosič auta. Na limit se často dostávají i nosnosti nosičů, přívěsů, úložných systémů. Vzhledem ke konstrukci rámu může být poměrně složité i uchycení kola do autonosičů.

7. SKLADOVÁNÍ A PŘEPRAVA

Elektrokola skladujte a přepravujte nejlépe s vyjmutou baterií. Skladujte ji v suchu a při teplotách do 5 °C. Baterii lze přepravovat letecky pouze za speciálních předem domluvených podmínek, kontaktujte včas s dotazem leteckého přepravce.

Zdroj: https://www.idnes.cz/cestovani/na-kole/velky-test-elektrokol-2020-bike-mtb-horska-kola-s-pevnym-ramem-celoodpruzena-elektrokola-crossova-el.A200618_151212_na-kolo_taj