Rozhovor: Jak se kupuje výrobce kol

Rozhovor: Jak se kupuje výrobce kol

Kola jsou ideální doplněk k lyžím, říká v rozhovoru pro Electric Bike Action správce miliard investora Tomáše Němce a řídicí partner holdingu Consillium Tomáš Klápště. Tento finančník, ekonom a také sportovec a cyklista se spolu s dalšími kolegy stará o majetek miliardáře Tomáše Němce, zhodnocuje jej a investuje do firem mnoha oborů, naposledy do výrobce kol a elektrokol Bike Fun International v Kopřivnici. Tomáš Klápště také odpovídal na naše otázky v následujícím rozhovoru.

Připomeňme, že největšího výrobce jízdních kol v České republice odkoupila společnost ConsilTech, a. s., člen českého rodinného holdingu Consillium. Ten patří Tomáši Němcovi, podle magazínu Forbes 16. nejbohatšímu Čechovi. Podnikatel a velký sportovec své impérium buduje od úspěšného prodeje 50procentního podílu v pneumatikářském kolosu Česká gumárenská společnost, který v roce 2015 koupila za více než 31 miliard korun švédská skupina Trelleborg. Kromě nových cyklistických značek rodinný holding Tomáše Němce vlastní ve sportovním segmentu například značku lyží Kästle, české lyžařské značky Sporten a Artis nebo společnost Levelsportkoncept, distributora sportovního sortimentu.

Pane Klápště, prosím řekněte nám, jak složité bylo pro pana Tomáše Němce a váš tým v holdingu Consillium najít ke koupi volnou cyklistickou značku a ideálně i s výrobním zázemím, jako se Vám to podařilo v případě Bike Fun International?

Zaměření jedné části rodinného investičního portfolia je na výrobu sportovního zboží (hard goods) a kola se ideálně doplňují s lyžemi. Akvizice značky Kästle a výrobního zázemí Sportenu v České republice se ukázala jako zajímavý business model. V případě kol jsme měli štěstí a podařilo se nám najít domácího výrobce i s portfoliem značek. Ale chvíli to trvalo.

Jednali jste i s dalšími značkami, případně s továrnami na kola a elektrokola?

Jednali jsme s několika subjekty v různých zemích světa, ale nedávalo to moc smysl. Pro nás je ideální mít výrobní zázemí tady a exportovat. Obchod se na dálku řídí lépe než výroba.

Byla některá z těchto jednání opravdu vážná a mohlo to směřovat k uzavření transakce, pokud byste nedali nakonec přednost stávající akvizici?

Nebyla, maximálně jsme se dostali na půl cesty…

Podobnými transakcemi, nákupem firem nebo fúzemi se jako finančník zabýváte celý život. Jak velký je tento obchod v kontextu vašich zkušeností a toho, co jste již realizoval?

Objemově to je jeden z menších, ale významově a osobně to je jeden z největších. Je to světelný rozdíl mezi čistým poradenstvím a vlastním investováním, s jehož důsledky žijete každý den.

Jedná se o dosud největší investici pana Tomáše Němce a rodinného holdingu Consillium?

Nejedná, Consillium již zrealizovalo větší, ne o všech se mluví.

Co jsou základní kritéria při stanovování ceny takové firmy jako BFI, která má výrobu, obchod a také vlastní značky kol a elektrokol s určitou historickou hodnotou a kreditem?

Metoda ocenění BFI byla naprosto standardní, skoro učebnicová, oproti jiným firmám. Zavirovaný rok samozřejmě trochu zkomplikoval interpretaci současných výsledků, ale to jsme zvládli.

Jak v praxi vypadá přebírání firmy a jak je zajištěna kontinuita řízení na všech úrovních, aby se ani po změně majitele nic nezastavilo?

Vždy po nějakou dobu pokračuje vše v původních kolejích s původními majiteli, což je i tento případ. Hlavní akcionář pokračuje jako ředitel firmy, ostatní jako obchodní partneři.

Bude firma v dohledné době měnit i obchodní jméno, anebo zůstane Bike Fun International?

O tom jsme zatím nepřemýšleli, máte nějaké doporučení? (smích)

Najímáte si jako investoři v případě takovýchto velkých transakcí další specialisty, ekonomy, analytiky, konzultanty a právníky, anebo vše pokrýváte svými lidskými zdroji?

Samozřejmě právníky na smlouvy, někdy odborné specialisty na technickou oblast, jako je například výroba.

Můžete prozradit, jak dlouho se tento obchod připravoval?

V podstatě více než rok.

Jak hodnotíte hospodářský výsledek firmy za poslední účetní rok, kdy firmě narostly tržby i zisk?

Kladně, jak tým BFI, tak i trh odvedly skvěle svoji práci. Teď ještě potřebujeme zázrak na straně dodavatelů, aby bylo možno uspokojit poptávku zákazníků.

V příštím roce chcete vyrobit přes 200 tisíc kol a elektrokol, letos to bylo dle výsledků přes 172 000 a z toho téměř 50 tisíc elektrokol. Jaký je dlouhodobější výhled a nakolik se podle Vás budou dále rozevírat nůžky mezi klasickými a elektrickými koly?

Dokud se nenasytí poptávka po elektrokolech, která se v určitých zemích a pro určité lidi stávají dodatečným či náhradním dopravním prostředkem. Ale nevím, jak dlouho to bude trvat ani jaký je správný podíl obou druhů kol, to ukáže jen čas.

Zůstane Kopřivnice hlavním výrobním zázemím BFI, anebo se poohlížíte po rozšíření výroby v ČR, případně v zahraničí?

BFI v Kopřivnici určitě zůstane hlavním výrobním zázemím, rezervy v kapacitě ještě nejsou využity. Co bude dál, teprve uvidíme.

Bike Fun International vyrábí kola a elektrokola pro jiné značky a tato OEM (original equipment manufacturer – pozn. redakce) výroba by se měla postupně ještě zvyšovat. Nahrávají tomuto trendu a posilování výroby v Evropě současné podmínky, krize a zpoždění termínů v dodávkách dílů a komponentů?  

Podle mě to nejsou spojité nádoby. Počítáme, že OEM dále poroste, bez ohledu na komplikace na straně dodavatelů, které ovlivňují všechny výrobce.

Bude strategie výroby směřovat k ještě větší samostatnosti a nezávislosti na externích dodavatelích rámů, motorů, baterií a dalších dílů pro elektrokola a případně i klasická kola, aby nedocházelo k výpadkům a zdržením v montáži?

Ne, to v současné době není možné. U některých komponentů připadá v úvahu větší diversifikace, ale vlastní výrobu komponentů určitě neplánujeme. Evropa nebude nikdy zcela nezávislá na dodavatelích komponent. V BFI vyvíjíme svůj vlastní systém pohonu Sport Drive, ten ale rozhodně nemá za cíl nahradit top modely výrobců Bosch nebo Shimano. Tento systém vyvíjíme jako cenově dostupnější alternativu pro městská, ale i horská elektrokola. Navíc i tento vývoj se neobejde bez dodavatelů, kteří pro nás výrobu elektrodílů zajišťují. Vývoj komponent pro klasická kola souvisí s vývojem rámů, například u Superioru máme skvělá řešení integrovaných řízení, sedlovek a pracujeme na dalších novinkách. Pod značkou ONE Bikeparts pak vyrábíme kromě komponent i cyklo doplňky a příslušenství.

Jak moc se budete Vy osobně angažovat v řízení celé firmy BFI? Bude to teď jedna z Vašich kompetencí za majitele a holding Consillium, anebo na to bude jiný manažer?

Je to jedna z kompetencí našeho malého týmu, jsme tým.

Patří kolo nebo elektrokolo k vaším koníčkům a zálibám, anebo je to pro vás zcela nové odvětví?

Asi před patnácti lety jsem domů koupil první kola Rock Machine a loni Superior. Vždy mi vyšlo, že to je nejlepší value for money. Hlavně se mi líbily popisy kol na stránkách výrobce, byly detailní a také byla uvedena váha kola. To u některých světovějších značek nebývá, více mlží o komponentech kola a zejména váze, snaží se zlákat zákazníka jen na sílu značky. Na druhém místě skončil loni Canyon. A všechna kola jsem si vybral na internetu a pak si je jen vyzvednul u obchodníka.

Systém prodeje kol a elektrokol u nás prochází dlouhodobě určitým reformním obdobím právě kvůli nárůstu e-shopů anebo značek prodávaných napřímo. Přitom role obchodníka-poradce a také servisu je stále nezastupitelná a mnoho nových prodejen založených na skutečně osobním přístupu k zákazníkům nově vzniká a prosperuje. Zabýváte se také analýzou cyklistiky z tohoto pohledu a porovnáváte formu B2C prodeje i s jinými odvětvími, ve kterých má holding zainvestováno?

I když jsme až na výjimky aktivní pouze ve výrobě, bedlivě sledujeme situaci a vývoj našich zákazníků jak na úrovni B2B tak i B2C. Současná situace ve světě urychlila nárůst online prodejů, ale my věříme, že pošta ani doručovací služba nezařídí člověku servis. A že osobní poradenství a vyzkoušení je nad všechny on-line komentáře, takže věříme v pokračování obchodů s kvalitními službami a servisem.

V kontrastu k maloobchodním prodejnám stojí velké sportovní řetězce anebo supermarkety, kde kultura prodeje kol a servisní péče často není valná. Je to pro vás téma, které třeba také řešíte v souvislosti se zimním zbožím a stále se rozrůstající nabídkou a šíří sortimentu značky Kästle? A bude to jeden z možných nových prodejních kanálů pro vaše cyklistické značky?

Naše současné aktivity končí u distribuce a velkoobchodu, v retailu zatím aktivní nejsme, kromě klasické podpory našich zákazníků. To je velké a komplikované sousto, zejména v dnešní době.

Jak vnímáte elektrokola a jejich zapojení do života i volného času a sportovních aktivit lidí?

Podle mě jsou elektrokola skvělá jako dopravní prostředek a pro turistiku. Když mám ale dvě hodiny a chci si zasportovat, volím klasické kolo.

Na jakém kole či elektrokole tedy sám nejraději jezdíte?

Superior, skvělé komponenty a geniální rám. Nejdřív se mi strašně nelíbil, ale pak jsem pochopil jeho funkční podstatu a jsem z něj nadšený.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů v novém odvětví!

Zdroj: https://www.electricbikeaction.cz/clanek/rozhovor-jak-se-kupuje-vyrobce-kol%E2%80%A6-1