Pandemie posadila lidi do sedel bicyklů, chybějí kola i náhradní díly

Pandemie posadila lidi do sedel bicyklů, chybějí kola i náhradní díly

S nastupujícím jarem a pokračujícími omezeními sportovních aktivit lidé vykupují jízdní kola z obchodů, jejich opravářům zase chybějí náhradní díly. „Co přijde, do týdne mizí. Zájem o kola je rekordní,” hlásí prodejci.

Obrovský zájem o jízdní kola hlásí prodejny po celém Olomouckém kraji. Pro jejich výrobce by to byla skvělá zpráva, jenže kvůli omezeným dodávkám dílů nestačí vyrábět dostatek strojů.

Rozdíl mezi poptávkou a nabídkou se ještě zvýší a potrvá několik měsíců. „Dodávky dílů jsou velká brzda. Dodací lhůty vzrostly ze tří čtyř měsíců na rok a více,“ řekl majitel šumperské firmy Dama sport Ivo Daněk.

U rámů na dětská kola už byla situace tak špatná, že se společnost rozhodla je vyrábět sama. „Vracíme se k výrobě dětských rámů, protože na trhu jednoduše nejsou,“ vysvětlil Daněk.

Podle něho půjde pouze o tuto produkci. „Počítáme s tím, že se situace časem stabilizuje, takže výrobu rámů s velkou pravděpodobností nebudeme rozšiřovat na další typy kol,“ uvedl.

Jako enormní označuje zájem o kola také další regionální výrobce, Pro Bicycles ve Hněvotíně na Olomoucku. „Za poslední dva měsíce jsme prodali to, co jsme v letech před covidem běžně udávali osm měsíců,“ naznačil šéf obchodu firmy Vítězslav Dorazil.

Hrozí přerušení výroby?

Po loňském skvělém roce tak rekordní tržby pokračují. Ovšem ne nadlouho. „Stále víc se projevuje nedostatek dílů na trhu. Otázka je, zda nebude potřeba přerušit na čas výrobu,“ podotkl Dorazil.

„Situace s díly je tristní. Dodací termíny se neúměrně protahují. Teď řešíme nákupy na roky 2023, 2024. Přitom ještě ani nevíme, jak budou vypadat nové modely,“ popsal jednatel společnosti BPS Bicycle Industrial Pavel Veselovský.

BPS, která je součástí Firma je součástí světoznámé rakouské kolařské a motorkářské společnosti KTM, by teď podle Veselovského prodala za rok ne plánovaných sto tisíc bicyklů, ale dvojnásobek.

„Limitují nás jak díly, tak výrobní prostory. Před pěti lety jsme zažádali o pozemky v průmyslové zóně na novou halu, ale pořád to není dořešené,“ vysvětlil Veselovský.

Elektrokola jedou stejně jako koloběžky

Už nyní je vyprodaná standardní výroba společnosti BPS na další dva roky. „Vše je vyobjednané, vyspecifikované našim stálým zákazníkům. Vzhledem k limitům s díly a výrobními prostory bohužel nemůžeme vyhovět enormnímu zájmu dalších zájemců o naše bicykly,“ řekl.

Zhruba třetinu produkce BPS přitom tvoří elektrokola, kde je situace s nedostatkem dílů ještě složitější.

„Teď je třeba pečlivě posuzovat, který typ kola a v jakém počtu jsme schopni vyrobit. Stačí, když bude chybět jeden díl a zkrátka ho nezkompletujeme,“ objasnil Veselovský.

Obrovský zájem hlásí i největší evropský výrobce koloběžek, firma Kostka kolobka sídlící v Hanušovicích-Potůčníku na Šumpersku.

„Loňský rok patřil k nejlepším v historii firmy, letošek se zatím vyvíjí ještě příznivěji. Lidé se chtějí v covidové době víc pohybovat, což je pro nás jenom dobře,“ sdělil obchodní manažer Petr Neugebauer.

Firma těží z toho, že díly nakupuje minimálně. Většinu jich totiž sama vyrábí. „Jsme závislí hlavně na dodávkách surovin, ne dílů. A těch je zatím naštěstí dost. Starosti těch firem, které kola jenom čistě montují z dodaných dílů, se nám tak vyhýbají,“ vysvětlil Neugebauer.

Zatímco výrobci kol bojují o dodávky dílů, prodejci zase na trhu zápasí o každý kus. „Co přijde, do týdne zmizí. Pokud kola budou, prodáme letos víc než loni, kdy jsme měli rekordní tržby,“ potvrdil vedoucí prodeje společnosti Cyklo best Kamil Šnedar. Firma má velké prodejny v Olomouci a v Brně.

Rekordní počty bicyklů prodává také Bikesport Mohelnice. „Jestli to tak půjde dál, poptávka poroste, a naopak nabídka výrobců se zúží, nebude brzy co prodávat,“ poznamenal majitel prodejny Pavel Hampl.

Už nyní podle Hampla nejsou k dostání kola některých renomovaných značek. „Zásoby některých se doprodaly, další už není možné doobjednat, protože nejsou. Pokud někdo chce kolo takové značky, měl by být trpělivý,“ řekl.

Zdroj: https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/kola-pandemie-nahradni-dily-vyrobci-cykliste-zajem.A210415_123248_olomouc-zpravy_dmk