JAK ZAZIMOVAT ELEKTROKOLO?

JAK ZAZIMOVAT ELEKTROKOLO?

inulý článek "Jak jezdit na elektrokole v zimě"nován skalním ecyklistům, které od ježdění ani zima nezastaví. Tento článek je naopak věnován těm, pro které je zima obdobím cyklistického klidu a dávají raději přednost jiné zábavě.

Rozlišujme mezi ročním posezónním celkovým servisem a mezi zazimováním, tj. uložením elektrokola k zimnímu spánku. Jsou to dvě odlišné věci, ale úzce spolu souvisí a v ideálním případě na sebe navazují.

  • Roční servis - jde při něm o komplexní údržbu a diagnostiku elektrokola (jeho klíčových částí). Obsahuje i technicky složitější úkony a je na zváženou, jestli ho raději svěřit celý odbornému cyklo servisu. V takovém případě to nenechávejte na poslední chvíli (předjaří), to bývá všude plno. Lépe je provést ho (nebo si nechat provést) na konci sezóny a následně elektrokolo zazimovat.
  • Zazimování - je o dodržení několika zásad a provedení jednoduchých servisních úkonů, které zvládne doma každý. Cílem je zakonzervování a šetrné uložení elektrokola k zimnímu spánku.

Článek Jak zazimovat elektrokolo - titulní foto

 

DO SERVISU NEBO DOMA SÁM?

Aneb jak na roční servis? Odpověď je nejednoznačná - někdo je holt kutil Tim a někdo na to nemá ani čas ani chuť ani talent. Ať tak či tak, jedna část údržby patří do servisu vždy - minimálně 1x za rok si nechat zkontrolovat diagnostikou elektro výbavu elektrokola (motor, kabeláž, baterii, kontakty, těsnění) vyškoleným a patřičně vybaveným cyklomechanikem. Ostatní (většinou mechanické) úkony údržby jsou volitelné podle toho, jak se na ně cítíte (a někdy také podle toho, jestli máte vůbec dobrý cykloservis nablízku).

Na stránce Údržba najdete přehled videonávodů od profíků ze zavedených cykloservisů pro jednotlivé servisní úkony - stačí si jen vybrat na co stačíte sami a co už raději svěříte odborníkům.

 

ZAZIMOVÁNÍ

BATERIE

Hlavní zvláštnost proti běžnému kolu je právě péče o baterii. V článku "Jak prodloužit životnost baterie" najdete 6 jednoduchých zásad, které když dodržíte, významně prodloužíte životnost baterie vašeho elektrokola (a v důsledku ušetříte nemalé peníze).

Doporučení

  1. Skladujte baterii mimo elektrokolo

  2. Před uložením ošetřete její kontakty speciálním konzervačním přípravkem
    Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Přípravek na konzervaci kontaktů elektrokol

  3. Uložte ji při pokojové teplotě (např. Bosch uvádí ideální teplotu 20ºC)

  4. Skladujte ji nabitou jen na 60%

  5. 1x měsičně ji zkontrolujte - jakmile kapacita klesne na 40%dobijte opět na 60%

  6. Máte-li pochybnosti o kapacitě baterie, nechte si ji diagnostikovat u odborníků (včetně protokolu o měření) (náš tip: www.repase-aku.cz)

  7. Pokud je to s kapacitou baterie špatné, zvažte její výměnu nebo repase (více v našem článku "Repase baterie elektrokola? Ano, ale...")

MOTOR

Nepotřebuje žádnou zvláštní péči. Je to důmyslně zapouzdřený bezúdržbový stroj s ochranou proti prachu a vlhkosti min. stupně IP54 (proti prachu a stříkající vodě).

Doporučení

  1. Zkontrolujte šrouby, které drží motor v rámu a příp. dotáhněte momentovým klíčem.

  2. Zkontrolujte šrouby, které drží kryt motoru - občas se některý vytratí a pak vzniká skulina pro vstup vody do prostoru, kde je motor uložený.

CYKLOPOČÍTAČ

Nepotřebuje žádnou zvláštní péči.

Doporučení

  1. Skladujte cyklopočítač mimo elektrokolo (v případě odnímatelných variant) nejlépe s baterií při pokojové teplotě.

  2. Ošetřete kontakty patice a cyklopočítače samotného speciálním konzervačním přípravkem na kontakty.

    Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Přípravek na konzervaci kontaktů elektrokol

MECHANICKÉ SOUČÁSTI

Elektrokolo není proti klasickému kolu kromě elektrické výbavy ničím zvláštní, možná jen tím, že je skoro 2x těžší a některé jeho součásti díky tomu trpí o něco více. Proto se na něj vztahují stran údržby mechanických částí stejná doporučení, jako pro klasická kola.

Díky odborníkům (a evidentně nadšencům) ze zavedených cykloservisů vznikají velmi kvalitní videonávody, podle kterých lze minimálně ty jednoduché úkony zvládnout bez potíží svépomocí nebo s kamarádem za zády. Poprvé je to napínavé, podruhé už rutina...

Doporučení

  1. Mytí - nečistoty na povrchu na sebe vážou vhkost a vznikají tak stále vlhké ostrůvky, které díky mikroelektrolýze narušují povrch, na kterém se nacházejí.

    Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Pračky na řetěz Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Cyklostar pro čištění řetězů Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Speciální kartáče na mytí a čištění (elektro)kol Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Sada na mytí (elektro)kola

    Pozornost si zaslouží především:

    • vidlice a tlumiče

    • řetěz, zadní kazeta, převodníky, přehazovačka, přesmykač

  2. Namazat všechno, co se hýbe - olejový film neje že maže, ale za účelem zazimování především konzervuje. Pozornost si zaslouží především:

    • vidlice a tlumiče - používejte jen speciální olej na vidlice. 1x za měsíc pak vidlici / tlumič několikrát promáčkněte a znovu zastříkněte olejem, předejdete tak vysychání manžet.
      Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Oleje na vidlice a tlumiče elektrokol

    • řetěz a převody - speciální (hustější) olej určený do vlhkého prostředí (označení "wet")
      Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Oleje na řetěz

    • ostatní pohyblivé komponenty - zastříkněte univerzálním silikonovým nebo nano olejem čepy bzdových pák, řadících pák (stříkněte i skulinou dovnitř), čepy odpružení zadní stavby (u celoodpružených elektrokol), pedály
      Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Univerzální oleje s nano technologií na elekrokola

  3. Dotáhnout šrouby - tady ale pozor, vetšina šroubů na elektrokole má předepsaný tzv. utahovací moment, udávaný v Nm, který je na nich nebo vedle nich vyznačen. Je to důležité mj. i proto, že většina ocelových šroubů na elektrokole je zašroubovaná do hliníkových závitů. Při použití většího než přípustného momentu tak může snadno dojít ke stržení měkčího hlíníkového závitu. Jeho oprava je velmi komplikovaná. Používejte proto momentový klíč, na kterém se utahovací moment dá nastavit na různé hodnoty podle potřeby - po dosažení dané hodnoty utahovacího momentu se klíč jednoduše protočí a nehrozí tak, že by došlo ke stržení závitů.
    Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Momentový klíč pro bezpečné utahování šroubů (elektro)kol

    SKLADOVÁNÍ

    Doporučení pro uskladnění elektrokola

    1. Na suchém místě s konstantní teplotou (nic překvapivého). Vzhledem k tomu, že jsme baterii uložili mimo elektrokolo, není nízká teplota veličinou tolik kritickou. Nicméně i tak se doporučuje elektrokolo uskladnit v místě s teplotou nad bodem mrazu.

    2. Mnohem horší je vlhko, na elektrokole je stále dost součástí z materiálů, kterým vlhko vadí.

    3. Zavěste elektrokolo za rám na držák na zeď nebo na montážní stojan. Odlehčí se tak vidlici a tlumiči a především plášťům. Stání několik měsíců na jednom místě pod statickou zátěží 22 a více kilogramů jim přiliš nesvědčí.

    ZABEZPEČENÍ

    Oblasti zabezpečení se budeme věnovat podrobněji v některém z dalších článků, nicméně za zmínku zde stojí především zabezpečení elektrokola během zazimování v garážích, kolárnách a sklepech, kam se elektrokola odkládají na zimu nejčastěji a tedy souvisí s naším tématem. Není nic hroznějšího pro (e)cyklistu, než když odservisuje svého dvoukolového  parťáka, perfektně ho zazimujete a na jaře s hrůzou zjistí, že tam, kde měl být, není. Případů zoufalých sdílení ukradených (elektro)kol jsou plné sociální sítě.

    Kvalitní zámky nejsou levná záležitost. Ty nejlepší stojí klidně i 3 nebo 4 tisíce, ale jsou velmi odolné a umí ochránit velmi drahou věc, jakou elektrokolo beze sporu je. Připoutá-li se s jedním takovým zámkem více (elektro)kol, jeho účinnost tím neklesá, ale rozpočtená cena na jedno (elektro)kola ano.

    Doporučení pro zabezpečení elektrokola při zazimování

    1. Kvalitní mechanický zámek s vysokou úrovní zabezpečení - pro domácí použití doporučujeme masivní řetězový zámek, kde jeho vyšší hmotnost je nepodstatná (nikam ho s sebou nepovezete), ale jeho odolnost proti překonání patří k nejvyšším (bezpečnostní třída až 15 z 15). Výhodou řetězového zámku je také to, že je flexibilní a vyrábí se v delších provedeních, a tak není problém spoutat jedním (byť dražším) zámkem i 3 (elektro)kola současně.
      Eshop ECYKLISTIKA.CZ - Řetězové zámky pro (elektro)kola

    2. Pevný kotevní bod - ten se často opomíjí. I když bude elektrokolo pod odolným řetězovým zámkem, k dokonalosti chybí právě odolný pevný bod, ke kterému by mělo být elektrokolo připoutáno, aby si ho lapka jen tak neodnesl i s řetězem. Doporučujeme využít např. rámu sklepní kóje nebo ocelového oka na zdi nebo podlaze. Existují i profesionální bezpečnostní prvky tohoto typu - tzv. mechanické kotvy. Jde o oka ze speciální oceli s vysokou bezpečnostní třídou odolnosti proti překonání (až 15 z 15), která jsou kotvena speciální kotevní technikou buď do zdi nebo lépe do betonové podlahy. Jejich vytržení / odšroubování / odvrtání je běžnými prostředky prakticky nemožné.
      Eshop ECYKLISTIKA.CZ - mechanické kotvy pro (elektro)kola

    3. GPS lokátor s alarmem - je vhodný (ale ne nezbytný) doplněk k základu "zámek + kotva". Jeho přínos spočívá v tom, že vám elektrokolo vyšle signál o manipulaci s ním hned od začátku, takže se tím předchází možnému poškození elektrokola samotného, příp. zámku nebo kotvy. V krajním případě, kdyby se je zloději přece jen podařilo překonat, je možné sledovat pohyb elektrokola na mapě v aplikaci v mobilu. Tuto funkce je však funkční jen do doby, než zloděj GPS lokátor objeví a umlčí ho.
      GPS lokátor DO SLOUPKU VIDLICE (Trackito)

    4. Pojištění - na trhu existuje několik pojistných produktů pro kola a elektrokola. Na co si dát pozor, jak to funguje a kolik stojí čtěte v naší rubrice "Pojištění a asistenční služby". Hodí se pro případ, kdy všechna jiná zabezpečení selžou. Vzhledem k jejich ceně a výši plnění spíše doporučujeme investovat nejdříve do kvalitního zámku a kotvy, potom příp. doplněné o GPS lokátor.

     

AK PRODLOUŽIT ŽIVOTNOST BATERIE ELEKTROKOLA ?

aneb kdo se stará, ten jezdí déle (a šetří peníze)

Logo ŽIVOTNOST BATERIE ELEKTROKOLABaterie elektrokola (stejně jako každá jiná baterie) časem a způsobem používání ztrácí svoji kapacitu. A je jedno, jaký typ článků obsahuje. Kapacitu nakonec ztratí každá. Odhadovaná průměrná životnost moderních Li-Ion nebo Li-Pol baterií je 800 až 1000 plných nabíjecích cyklů (což odpovídá 4 až 8 letům), u starých olověných 500.

Baterie (kromě olověných) obsahují vedle článků i řídící elektroniku tzv. BMS (Battery Management System). Je to "mozek" baterie, který dohlíží na správné rovnoměrné dobíjení a vybíjení článků baterie. Ale BMS je jen jeden z prvků prodlužujících životnost. Tím druhým (důležitějším) jste vy. Dodržováním několika jednoduchých zásad můžete životnost vaší baterie podstatně prodloužit.

 

    6 ZÁSAD PÉČE O BATERII ELEKTROKOLA

     

     1.  Nevybíjejte baterii "do mrtva"

    Logo VYBITÉ BATERIE ELEKTROKOLA

    A když se vám to přece jen podaří, tak ji ihned nabijte. Nenechávejte ji ležet prázdnou, může dojít k jejímu nevratnému poškození. Pokud často baterii vyjíždíte na 0%, zvažte pořízení další nové nebo repasované s větší kapacitou.

     2.  V sezóně dobíjejte na 100% hned po dojezdu

    Logo NABITÉ BATERIE ELEKTROKOLA

    Když delší dobu nepojedete (týden a více), dobijte jen na 80%. Současné baterie Li-Ion nebo Li-Pol nabíjejte bez ohledu na zůstatek kapacity hned po dojezdu (často se setkáte s argumentem, že se má baterie nejdříve zcela vybít - je to nesmysl a těmto moderním bateriím to naopak škodí).

     3.  Mimo sezónu když nejezdíte, dobijte na 60%

    Logo BATERIE ELEKTROKOLA 60%

    60% nabití při nepoužívání baterie je pro její životnost nejoptimálnější (tj. 3 čárky z 5 na ukazateli). 1x měsičně zkontrolujte. Jakmile kapacita klesne na 40% (2 čárky z 5), dobijte opět na 60%.

     4.  Horko škodí, zima škodí

    Logo BATERIE OPTIMÁLNÍ TEPLOTNÍ ROZSAH

    Nenechávejte elektrokolo zbytečně stát na přímém slunci, baterie se přehřeje a může se poškodit. Obecně platí, že teploty nad 30ºC a pod 0ºC mají negativní vliv na živostnost baterie. Ideální skladovací teplota při nepoužívání je pokojových 20º C.

     5.  V chladném počasí ji chraňte neoprénem

    Logo BATERIE V NEOPRÉNU

    Držte baterii v teple pomocí neoprénových obalů, ovšem jen v chladném prostředí (pod 10ºC). Baterie se během své práce mírně zahřívá, neoprén drží teplo u ní a výsledkem je nejen větší dojezd, ale především plusové body pro delší životnost baterie.

     6.  Pozor na nárazy a pády

    Logo BATERIE NÁRAZY A PÁDY

    Baterie jsou na hrubé zacházení zvlášť citlivé, výsledkem může být snížená kapacita nebo totální zničení.